Història

Shortcode Usage

Petita història de l'Assessoria Fornas

Primeres passes

L'assessoria neix per la voluntat, ara fa 70 anys, del qui fou el seu fundador el Sr. Josep Fornas Villanueva, professor mercantil. Ens situem a mitjans de l’any 1942, en plena postguerra espanyola i plena guerra mundial. Amb ganes de girar full, fer un punt final a la barbàrie de la guerra civil espanyola, i havent aconseguit diversos clients, empreses a les quals anava a fer la comptabilitat, el fundador es va animar a obrir un despatx propi amb l'ajuda del seu fill gran, en Josep Fornas Martínez, estudiant aleshores de comerç, amb 18 anys flamants, plens d'idees i joventut! En aquella època hi havia molta pressió fiscal al voltant del què es deia la “Fiscalia de tasas”. Aquesta antiga normativa obligava a les empreses abastadores d'aliments (fruites, verdures, peix, carn, etc.) a portar uns controls molt estrictes en les seves operacions. És per aquest motiu que tria la zona de Palau, on hi ha instal·lats els abastadors de la ciutat. S’instal·len, primerament a un despatxet al carrer Comerç cantonada avinguda Marqués de l’Argentera, però de seguida es traslladen en un de més gran al davant de l'Estació de França, al Principal del número 17 de l'Avinguda Marqués de l'Argentera.

El despatx prospera

El despatx va prosperant, gràcies a la capacitat i el talent per aquests menesters del seu fundador, un home amb molta vocació, molt expert amb els temes fiscals, rigorós, recte en el treball i en la direcció de l'equip, m’atreviria a dir que amb un caràcter inclús distant. Aconsegueix tenir tanta feina i tants clients que arriba a tenir contractades més de trenta persones per fer els treballs propis administratius. D’aquella època es tenen fotografies on es veu el grup de persones, ells rigorosament vestits de fosc amb vestit de sastre i corbata, elles totes, sense excepció, amb uniforme. El despatx en aquells moments de la seva història, funciona a partir d'unes exigències indiscutibles. La veu del qui el dirigeix és sempre inqüestionable, i la fidelització dels clients és proporcional, evidentment, a la feina ben feta. En aquells moments es porta des del despatx temes fiscals, mercantils, assistència a les Inspeccions per compte del client i més temes de caràcter laboral. Es planteja enfocar l'empresa estrictament als temes empresarials, de manera global. Atenció estricta i integral de qualsevol problema o necessitat de les empreses clientes, motiu pel qual sempre el despatx ha estat considerat per tots nosaltres una assessoria i no una gestoria. Això significava que no es feien tasques relacionades amb trànsit, per exemple, ni temes de passaports, DNI, etc. Més pròpies, aquestes, de què era una gestoria. El fundador, Sr. Josep Fornas Villanueva, va dedicar la seva existència, es podria dir que, a la satisfacció de la tasca d'assessor i va morir l’any 1971, víctima d'una embòlia. Tenia 73 anys.

Relleu generacional

El segueix en la direcció de l'empresa el seu fill, Sr. Josep Fornas Martínez, que de fet, i donada l'edat del seu progenitor ja exercia de forma real l'atenció quotidiana de les qüestions a atendre. El Sr. Josep Fornas Martínez es troba dirigint el despatx de l'assessoria per els coneixements adquirits i per responsabilitat, però en realitat la seva passió és la política catalana, tant en l'àmbit cultural com estrictament polític, dedicant una part molt important de les seves energies a fer política de compromís, per descomptat subversiva, de manera preferent al costat del President Tarradellas del qui és Secretari Polític. Aquesta dedicació l’obliga a viatjar molt sovint a França i també l’engresca a altres objectius com el de crear una editorial, Editorial Pòrtic, que dirigeix amb passió pel compliment dels seus objectius patriòtics. En certa manera, aquestes circumstàncies debiliten la seva presència al despatx professional, com no pot ser de cap altra manera, i l'empresa viu aquests temps amb ajudes professionals de persones molt properes i fidels que intenten pal·liar, en el possible, l’absència del qui és el seu director. Entretant, entra a treballar el Setembre de l'any 1972 la seva filla Lluïsa Fornas Prat, que amb 15 anys i rebel amb els estudis, ha decidit que vol treballar al matí i estudiar a les tardes. És així com s’inicia la tercera generació. La Lluïsa comença fent les tasques més bàsiques, naturalment. Com el seu pare diu sovint, durant aquella època que s’estén durant uns deu anys, aprèn a fer-ho tot, inclòs a passar l’escombra. Els anys convulsos i il·lusionats de la Transició política espanyola i catalana, acaben finalment amb un munt de noves normatives i estructures administratives oficials, a poc a poc l'Administració es va modernitzant, les noves tecnologies fan que el treball hagi de ser cada vegada més precís, sense capacitat a l'error, perquè les repercussions són implacables. És per aquest motiu que el despatx es mecanitza i entra en la moderníssima era de la informàtica, d’on no n’ha sortit mai més i des de la qual es posen les mans al cap cada vegada que pensen com s’ho podien fer abans.

Canvi de direcció

Les noves tecnologies són el present, i el present és també el de la incorporació de les dones a les àrees de decisió en les empreses, per la qual cosa, sense ser del tot fàcil però viscut amb naturalitat, la Lluïsa Fornas va adquirint els coneixements suficients, la força i coratge per fer possible aquest nou relleu generacional. M’atreviria a dir que la Lluïsa dirigeix el despatx ja des de l’any 1990, i en un acte de realisme i modernitat pren la decisió de traslladar l’antic despatx al carrer Bruc cantonada Provença l’any 2000, amb l'inici del segle. Abandonen, d’aquesta manera, la ubicació inicial a l'Avinguda del Marqués de l'Argentera, i marca un perfil propi indiscutible. S’enfronta a les exigències cada vegada més dures dels mercats, al rigor en els costos i la seva repercussió en els clients. A l'acceptació de la responsabilitat de tirar endavant una tasca que la entusiasma i la fa sentir molt realitzada. Se sent “solucionadora de problemes” i es cuida molt personalment de tractar els clients amb autèntica dedicació. Per poder mirar una mica més enllà del que ha estat el sector de clients habitual del despatx, s’expandeix amb temes de caràcter urbanístic (Juntes de Compensació, Associacions de Cooperació…) on ella creu i veu que hi ha un buit en relació a les formes de comptabilitzar i tractar fiscalment aquestes entitats, i aconsegueix introduir-se en aquest món col·laborant, fins i tot amb la realització de la Torre Agbar, el Campus Tecnològic i altres vinculats als voltants del 22@ i fora de la Ciutat.

El futur de l'Assessoria Fornas

És l’any 2007, s’incorpora ja la quarta generació. L’Albert, fill de la Lluïsa, comença a fer “de tot”, i a aprendre el què és aquesta tasca tan engrescadora que ha motivat i empès quatre generacions a donar servei fiscal, tributari, comptable, laboral a les empreses i als clients en general, incidint més en els temes vinculats a la Renda. Però es podria dir que encara es troba en fase d’aprenentatge donat que, per poder assolir els coneixements suficients per ser un bon assessor, s’ha de dominar tots els camps a tractar. De la mateixa manera que s’està incorporant l’Albert ho va començar a fer la seva germana, la Clara, l’any 2011. Aquest és el futur de l'Assessoria Fornas. Ells sabran que n’esperen i com volen enfocar-lo, però tenen la gran responsabilitat de ser continuadors dels esforços i el bon fer dels qui els han precedit. Saben que on hi ha una empresa hi ha una joia i saben que son un exemple com ho son moltes altres empreses catalanes amb aquest caràcter familiar. La feina, ben feta, amb responsabilitat, amb rigor i valentia.